دپارتمان روانشناسیمقالات

اختلالات یادگیری در کودکان

اختلال یادگیری چیست ؟

اختلالات یادگیری در کودکان  به این معنا نیست که کودکان شما چیزی را یاد نمی گیرند و باهوش نیستند بلکه به این معناست که نحوه ی یادگیری آن ها نسبت به سایر افراد متفاوت است. این اصطلاح به کودکانی اشاره دارد که در یک یا چند مورد از فرایندهای اساسی رشدی و تکاملی از قبیل درک و فهم مطالب تحصیلی ، استفاده از زبان گفتاری یا نوشتاری اختلال داشته باشند . این اختلال ممکن است خود را به صورت ناتوانی در شنیدن و درک کردن ، بیان کلامی ، خواندن ، نوشتن ، هجی کردن یا انجام محاسبات ریاضی نشان دهد . این تعریف کودکانی را که مشکلات یادگیری ناشی از معلولیتهای بینایی ، شنوایی یا حرکتی، عقب ماندگی ذهنی ، نابسامانیهای عاطفی یا محرومیت های محیطی ، فرهنگی یا اقتصادی دارند ، در بر نمی‌گیرد. بعلاوه ناتوانی یادگیری نباید ناشی از هوش پایین باشد به عبارت دیگر دانش آموزی دارای ناتوانی یادگیری دارای ویژگی‌های زیر است:

  • دارای بهره هوشی متوسط و بالاتر است.
  • از نظر حواس مختلف ( بینایی و شنوایی و… ) سالم است.
  • از نظر پیشرفت درسی و عملکرد تحصیلی توجه به سن و هوش ضعیف است.
  • مشکلات زبانی شاملاختلال زبان درکی و یا بیانی، وارونگی کلمات و… دارد.
  • به موضوعات مطرح شده پاسخ‌های نامربوط می‌دهد.
  • حواس پرتی دارد و جزئیات مهم را فراموش می‌کند.
  • گاهی دست‌ و پا چلفتی است و هماهنگی چشم و دست و ضعیف است
  • اعتماد به نفس پایین داردو در زمینه ‌های تحصیلی انگیزه‌ی زیادی ندارد.
  • فعالیت‌های آموزشی و درسی را با تأخیر انجام می‌دهد و از پرداختن به فعالیت‌های آموزشی طفره می رود و یا آن‌ها را به پایان نمی‌رساند.
  • حافظه ضعیف دارد و مطالب را زود فراموش می‌کند.

ناتوانی در بیان کتبی یا نوشتن :  

فرایند نوشتن پیچیده است و به مهارتها و تواناییهای مختلفی بستگی دارد و مستلزم درک صحیحی از الگوهای نمادین نوشتاری است . مهارت نوشتن با کارکرد حرکتی چشم و هماهنگی حرکات ارتباط دارد ، همچنین مستلزم هماهنگی حرکتی چشم و دست ، کنترل بازو ، دست و عضلات انگشت است . مشکلات نوشتن اکثرا ًدر بین کودکان دارای صدمات مغزی ، آسیبهای خفیف مغزی و کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری دیده می شود .

ناتوانی در نوشتن شامل : ناتوانی در املاء نویسی ، دست خط و انشا نویسی می شود .

مهارت املا نویسی یکی از مهارتهای مهم زبان نوشتاری است. املای یک کلمه پیچیده تر و دشوارتر از خواندن آن است چرا که در خواندن ، نشانه ها و حروف الفبا در بازشناسی کلمه وی را یاری می کنند اما در نوشتن دانش آموز باید بر روابط آواها و نشانه ها ، تجزیه واژه ها و نحوه ترکیب عناصر متشکله آن آگاهی و مهارت کامل داشته باشد .

علل ناتوانی های یادگیری:

ناتوانی یادگیری می‌تواند علت‌های متعددی داشته باشد. برای برسی این علل باید عوامل زیر مورد ارزیابی قرار گیرد.

الف) عوامل محیطی

عوامل محیطی بسیاری وجود دارد که می تواند به پیچیدگی ناتوانی های یادگیری بیفزاید و حتی شاید سبب ساز آن باشد . از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جدایی طولانی کودک از والدین به ویژه مادر، به هر دلیل (این جدایی در دوران نوزادی تاثیرات شدیدی بر رشد کودک دارد.
  • بیماری، ضعف و ناتوانی شدید و طولانی در دوران نوزادی یا سالهای اولیه زندگی کودک
  • کودکی که مورد بی توجهی قرار گرفته و از تاثیر و همراهی متقابل والدین، بزرگسالان یا سایر کودکان در لحظات یا

فرصت های موثر زندگی شدیدا محروم می شود.

ب) عوامل روانی

امکان دارد کودکان مبتلا به ناتوانی های یادگیری در عملکردهای روانی پایه چون ادراک ، حافظه و شکل دادن به مفاهیم اختلال داشته باشند .

ج) عوامل فیزیولوژیک

بسیاری از متخصصان بر این باورند که علل اساسی و عمده ناتوانی های یادگیری آسیب دیدگی مغزی ، شدید یا جزیی و صدمه وارده به دستگاه عصبی و مرکزی است .

د) عوامل ژنتیکی

شواهدی در دست است که نشان می دهد ناتوانی های یادگیری احتمالا در برخی خانواده ها بیش از دیگران دیده می شود در واقع عوامل ژنتیکی در بسیاری از ناتوانی های یادگیری نقش دارند .

ه) عوامل بیوشیمیایی

اختلالات متابولیک از جمله عوامل دیگری هستند که موجب ناتوانی های یادگیری می شوند اختلالاتی مثل مثل هایپوگلیسمی ، کم کاری تیروئید و…

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

آخرین مطالب
فهرست